Скільки можна заробити на легендарній марці і чому «русский корабль-2» ніколи не подорожчає
Випущена "Укрпоштою" марка "Русский военный корабль, иди на х#й!" стала не тільки мемом і сувеніром. Фахівці вважають її перспективним активом для інвестицій. Вже у перші дні "копійчані" марки почали продавати за $200-300 за штуку і вище. Скільки зможуть заробити в майбутньому власники «російського корабля…» і чи цінуватимуться наступні марки військової серії, які планує випустити поштовий оператор, розбирався «Мінфін».
Випущена "Укрпоштою" марка "Русский военный корабль, иди на х#й!" стала не тільки мемом і сувеніром. Фахівці вважають її перспективним активом для інвестицій. Вже у перші дні "копійчані" марки почали продавати за $200-300 за штуку і вище. Скільки зможуть заробити в майбутньому власники «російського корабля…» і чи цінуватимуться наступні марки військової серії, які планує випустити поштовий оператор, розбирався «Мінфін».
На початку березня Укрпошта оголосила конкурс на ілюстрацію для першої військової марки. Її темою стала легендарна фраза прикордонника з острова Зміїний. Вже у квітні марку запустили у виробництво та почали продавати у відділеннях. Успіх перевершив усі очікування. За довгоочікуваною новинкою вишикувалися довгі черги.
На "Укрпошті" марку серії F продавали за 23 грн, варіант для міжнародних відправлень (серія W) коштував $1,5 в еквіваленті. Але вже незабаром ці ж марки з'явилися на українських та міжнародних торгових майданчиках за захмарними цінами. Наприклад, на eBay в середині квітня за них просили $1500-2000 за аркуш (6 марок). На благодійному аукціоні ProZorro марку було продано за шалені гроші — 5 млн грн, при стартовій ціні лота в 25 тис. грн.
На "Укрпошті" марку серії F продавали за 23 грн, варіант для міжнародних відправлень (серія W) коштував $1,5 в еквіваленті. Але вже незабаром ці ж марки з'явилися на українських та міжнародних торгових майданчиках за захмарними цінами. Наприклад, на eBay в середині квітня за них просили $1500-2000 за аркуш (6 марок). На благодійному аукціоні ProZorro марку було продано за шалені гроші — 5 млн грн, при стартовій ціні лота в 25 тис. грн.
За даними гендиректора "Укрпошти" Ігоря Смілянського, до 20 квітня поштовий оператор продав понад 700 тис. марок. Після цього вони зникли з відділень. Тим, хто забарився, запропонували купити марку в онлайн-магазині – там залишалося ще близько 100 тис. екземплярів.
Протягом тижня «Мінфін» намагався пробитися до онлайн-магазину, щоб купити 1 аркуш із цього залишку, але всі спроби були марними: сайт хронічно не працював через високі навантаження та неймовірний попит.
Чому марка стала такою популярною? Вся справа в історії, яка за нею стоїть, та у вдалому збігу обставин. Все разом - вдалий слоган, гарна ілюстрація і, нарешті, знищення російського крейсера "Москва", зображеного на марці, спрацювало на те, щоб попит став ажіотажним.
На думку філателіста та члена худради “Укрпошти” Михайла Крамаренка, ця марка перетворилася на сувенір, мем та сакральний предмет для українців. “Сьогоднішній попит дуже підігрітий тим, що саме цей корабель знищено. Сама ідея випуску лаконічна, вона, в принципі, є досить вдалою”, — каже він.
Розкид цін на аукціонах пояснюється як попитом, так і «хотілками» тих, хто продає. Деякі учасники продають по одній марці, проте більшість — цілими аркушами та з конвертами. Особливу цінність мають марки FDC (first day cover) – погашені штемпелем першого дня виходу.
Чому марка стала такою популярною? Вся справа в історії, яка за нею стоїть, та у вдалому збігу обставин. Все разом - вдалий слоган, гарна ілюстрація і, нарешті, знищення російського крейсера "Москва", зображеного на марці, спрацювало на те, щоб попит став ажіотажним.
На думку філателіста та члена худради “Укрпошти” Михайла Крамаренка, ця марка перетворилася на сувенір, мем та сакральний предмет для українців. “Сьогоднішній попит дуже підігрітий тим, що саме цей корабель знищено. Сама ідея випуску лаконічна, вона, в принципі, є досить вдалою”, — каже він.
Розкид цін на аукціонах пояснюється як попитом, так і «хотілками» тих, хто продає. Деякі учасники продають по одній марці, проте більшість — цілими аркушами та з конвертами. Особливу цінність мають марки FDC (first day cover) – погашені штемпелем першого дня виходу.
В обговореннях на різних майданчиках філателісти нинішні ціни називають "хайповими" та спекулятивними. Більш-менш адекватною ціною колекціонери зараз вважають $25-30 за 1 марку (тобто близько $180 за аркуш). Однак, знаходяться ті, хто готовий викласти за омріяну марку і декілька сотень доларів і більше. Чи варто це робити? І скільки коштуватиме “русский корабль” через декілька місяців чи років?
Довгострокові інвестиції в марки у світі може дозволити собі досить невелика кількість людей. Чисельність світової спільноти філателістів, за різними оцінками, сягає приблизно 40 млн осіб. Більшість із них купує марки, виходячи з колекційних інтересів, а не прагнучи вигоди. Втім, якщо інтереси чи обставини змінюються, а вартість марки чи всієї колекції зростає – ніщо не заважає заробити на своєму хобі.
Можливо, так само буде і з маркою "русский корабль". Хоча після того, як спаде перший ажіотаж, отримати за неї тисячу доларів і більше, найімовірніше, не вдасться. Проте перспективи у марки хороші.
Ціна марки залежить від попиту на неї, а попит багато в чому визначається її “легендою”.
На одному з профільних форумів США користувачі жартують, що спроба заробити на марках схожа на спробу виграти у однорукого Джо. Здається, що ви ось-ось зірвете джекпот, але – на жаль! На першому слоті вам випадає $100, на другому – $1000, а на третьому написано – “пробачте, ви програли”.
Щоб заробити на марці, потрібно дотриматися надто багато умов. Це має бути «потрібна» марка: потрібної серії, року, випуску. Але навіть якщо ці умови співпали, може виявитися, що марка трохи потерлася і має “нетоварний” вигляд.
«Філателісти цінують лише марки ідеальної збереженості. Якщо її носити у гаманці місяць, то колекційної цінності вона вже не матиме. Більша частина цих марок, куплених як сувеніри, буде втрачена. Той, хто купує «русский корабль» із розрахунком на те, щоб отримати прибуток, повинен зберігати марку в ідеальному стані», — пояснює Михайло.
Особливу цінність мають так звані «браковані» марки. Наприклад, якщо під час друку пропущено колір, порушено перфорацію, перевернуто зображення тощо. “Браковані марки цінуються в десятки разів, або на порядок вище за звичайні. Залежить від кількості виявлених екземплярів”, — каже Михайло і додає, що поки що про такі, пов'язані з “русским кораблем”, не чув.
Окрім першої марки про російський корабель, “Укрпошта” випустить й інші. Серед варіантів, які обговорюються, - марка з Путіним, «Доброго вечора, ми з України», марка про ЗСУ. Вже точно відомо, що буде випущена марка про російський корабель-2 та присвячена літаку АН-225 “Мрія”, знищеному окупантами на початку війни.
З погляду філателії, немає жодних обмежень, чому не можна випустити друге видання першого випуску марки «русский корабль». Подібні випадки вже були в історії України, наприклад, із маркою «Так!», яка була випущена у 2004 році двома тиражами. «Другий тираж «русского корабля» не став би цінуватись так сильно, як перший, натомість він задовольнив би попит і точно був би успішно розпроданий “Укрпоштою”. А колекціонери купували б обидва тиражі», — вважає Михайло.
Щодо марки, присвяченої «Мрії», то поки що судити про її інвестиційну привабливість неможливо: немає даних про випуск, тираж тощо. Надалі на її ринкову вартість може сильно вплинути результат війни в Україні та майбутнє відновлення легендарного літака – історія, яка зможе зробити її популярною серед колекціонерів. «Цей малюнок чудовий, дитячий, щирий. Він концептуально дуже добре потрапляє до всіх наших злободенних тем», — каже Крамаренко.
Серед колекціонерів дуже цінуються так звані марки-контрафакти військового періоду. Зараз у світі їх не випускають, а у Першу та Другу світові війни їх активно штампували, щоправда, робили це не поштові адміністрації, а інші організації – спецслужби, наприклад. Тому їх не можна було клеїти на конверти та відправляти поштою. Марки могли повідомляти про захоплення того чи іншого об'єкта або про наступ, якого не було. Їхня мета — підтримка бойового духу солдатів або приниження противника.
За словами Михайла Крамаренка, згодом тиражі таких агітаційних марок та листівок знищувалися як фейки, вціліла лише невелика їх частина, що й визначає їхню високу ціну. «Під час нинішньої війни подібні листівки та марки були б для нас дуже доречними», — вважає він.
До кінця 70-х – початку 80-х марки вважалися гарною інвестицією. Вони нестримно зростали в ціні, але бульбашка зрештою луснула і стався обвал: ціни пішли донизу на 50%, особливо актуально це було для Великобританії, Австралії, США. Відновлення зайняло майже 20 років. З огляду на ці події, деякі філателісти рекомендують ставитися до марок як до високоризикових інвестицій і бути готовим втратити гроші.
Втім, багато хто з цим не згоден. «Бурхливе зростання цін на марки тривало до 2007-2008 років. Після світової кризи марки впали в ціні, але незрівнянно менше, ніж антикваріат, живопис тощо. Вони виявилися надійнішими. Марки є ризикованим вкладенням. Просто необхідно використовувати інтелект як один із основних інструментів аналізу міцності інвестиції. Не можна зводити вкладення у філателії на рівень гри на акціях на біржі”, - пояснює Михайло.
негашений однофунтовик із Едуардом VII 1902 року
п'ятифунтова "Вікторія" з печаткою
Тезу про високі ризики вкладень у марки намагаються розвінчувати торгові та аукціонні будинки, бізнес яких полягає в інвестиціях у марки. Щоб утримати ринок і заробити на ньому, деякі «торговці» пропонують потенційним інвесторам об'єднувати зусилля, вкладаючись у супердорогі екземпляри. Інвестори розподіляють ризики, купуючи і продаючи марку частинами — щось на кшталт активно керованого взаємного фонду. Такі торгові будинки обіцяють дохідність у середньому 12% на рік.
Наприклад, типовий інвестпортфель від філателістичного дилера Stanley Gibbons, який компанія пропонує клієнтам, до кризи 2008 року включав такі марки:
● негашений «чорний пенні» 1840 року● негашений однофунтовик із Едуардом VII 1902 року● негашений однофунтовик із Георгом V 1931 року● п'ятифунтова "Вікторія" з печаткою
Тезу про високі ризики вкладень у марки намагаються розвінчувати торгові та аукціонні будинки, бізнес яких полягає в інвестиціях у марки. Щоб утримати ринок і заробити на ньому, деякі «торговці» пропонують потенційним інвесторам об'єднувати зусилля, вкладаючись у супердорогі екземпляри. Інвестори розподіляють ризики, купуючи і продаючи марку частинами — щось на кшталт активно керованого взаємного фонду. Такі торгові будинки обіцяють дохідність у середньому 12% на рік.
Наприклад, типовий інвестпортфель від філателістичного дилера Stanley Gibbons, який компанія пропонує клієнтам, до кризи 2008 року включав такі марки:
● негашений «чорний пенні» 1840 року
● негашений однофунтовик із Едуардом VII 1902 року
● негашений однофунтовик із Георгом V 1931 року
● п'ятифунтова "Вікторія" з печаткою
п'ятифунтова "Вікторія" з печаткою
Приріст у ціні цього пакету за період із 1999 до 2005 рр. становив 60% (коштує 13,2 тис. фунтів).
Технології дозволяють гравцям ринку підключати й інші маркетингові можливості, такі як криптомарки та NFT. Приклад першого – криптомарки від Пошти Австрії. Це фізична поштова марка, яка має «цифровий двійник» в Ethereum. Покупець може зберігати віртуальну колекцію марок, а також отримує справжню, фізичну марку, яку можна використовувати для надсилання пошти та посилок.
Другий варіант, із NFT, ближчий все ж таки не до інвестицій, а до мистецтва - користувачі створюють NFT із марок, наприклад, зібраних за кольорами, або перетворені на обличчя або силует, або "оживляють" марки.
Британія
"Британська Рожева Гвіана" - її називають Моною Лізою філателії. Одноцентова стандартна марка існує в єдиному екземплярі, випущена у 1856 році. Куплена в червні 2021 року за $8,3 млн Stanley Gibbons (сама компанія коштує близько $19 млн).
США
Одна з найдорожчих американських марок - 24-центова "Перевернена Дженні". Випущена у 1918 році, на ній зображений літак JN-4. У 1977 році прокурор Детройта Рональд Бессі купив її на піку, заплативши $36 тис. У 2021 році за $4,9 млн її купив Девід Рубенштейн, співзасновник інвесткомпанії Carlyle Group.
Російська імперія
Перша марка імперії за іронією була випущена на її околиці і називається «Тифліська уніка». Шестикопійкова марка випущена у 1857 році, до наших днів дійшло всього 5 екземплярів. Ціна кожної – приблизно $700 тис.
Чехія
"Прага 2000 - культурна столиця Європи", стала найкрасивішою маркою у 2002 році.
Швейцарія
У 2015 році найкрасивішою стала офсетна швейцарська марка із зображенням брошки, що використовується у національному одязі.
Норвегія
У 2019 році марку із зображенням пейзажу норвезького художника Харальда Сольберга було названо найкрасивішою маркою у світі. В основі сюжету - картина "Вулиця в Рьорусі". Сама картина входить до списку світової спадщини ЮНЕСКО.
Автор: Надія Кемуларія